הודעה על פרישה מהעבודה – טופס 161 החדש

החל מתאריך 01/11/2023 חלה חובת דיווח על פרישה מעבודה באמצעות טופס 161 החדש.

טופס 161 החדש מחליף ומשלב את שני הטפסים הקיימים – 161 ו- 161 א'.

הצורך בחידוש ועדכון עלה בשל שינויי חקיקה שנעשו בשנים האחרונות, לשם שיפור נאותות דיווחי המעסיקים, ייעול תהליכי השירות ובחירות העובד ביחס לכספי הפיצויים, אשר הועמדו לרשותם בעת הפרישה.

שירות זה מאפשר לכם המעסיקים לדווח לרשות המיסים על פרישת עובדים ולכלול את כל הסכומים והזכויות שהועמדו לרשות העובדים בפרישתם. בנוסף, השירות מאפשר לעובדים למלא את בקשותיהם לגבי הכספים העומדים לרשותם.

אירועי פרישה שהתרחשו לפני מועד התחולה, אך דווחו לראשונה על ידי המעסיק ממועד התחולה ואילך, יחייבו בדיווח באמצעות הטופס החדש.

כיצד בנוי הטופס החדש?            

טופס 161 החדש בנוי משלושה חלקים.

חלק א' – הודעת מעסיק:

באחריות המעסיק למלא את חלק א' על כל פרטיו ולאחר מכן להעבירו לעובד להמשך.

בדומה לטופס 161 הנוכחי –חלק זה מכיל נתונים אינפורמטיביים אשר על בסיסם יוכל העובד לבקש את בקשותיו, ביחס לסכומים העומדים לרשותו.

לחלק זה התווספו מספר נתונים חדשים לעומת הטופס הקיים:

  • א'10 – הפקדות המעסיק למרכיב הפיצויים בקופת גמל לקצבה שהעובד חויב במס.
  • א'11 – קצבה טרם הפרישה בגין תקופת העבודה
  • א'12 – התקרה לרצף קצבה ברירת מחדל
  • א'13 – סכומים מירביים לפרישה – נתוני עזר לעובד

חלק ב' – הודעת עובד:

חלק זה מחליף את טופס 161 א' הקיים.

בחלק זה העובד ממלא את בקשותיו ביחס למענקים העומדים לרשותו ועל בסיס הנתונים אותם מילא המעסיק בחלק א' ולאחר מכן על העובד להחזיר את הטופס למעסיק.

חלק זה מכיל 2 חלופות עבור העובד:

  • חלופה א' – רצף קצבה ברירת מחדל
  • חלופה ב' – במקרים בהם לא מתקיימים התנאים לבחירה ברצף קצבה אוטומטי או במקרים בהם העובד מעוניין להורות באופן אקטיבי על בחירותיו ביחס למענקים העומדים לרשותו, יהיה עליו למלא את חלק זה ולהחזירו למעסיק בתוך פרק זמן "סביר".

**טרם הוגדר סופית פרק הזמן אשר לאחריו המעסיק רשאי להעביר את הטופס
לפקיד שומה ללא חלק ב' של העובד.

חלק ג' – חישוב המעסיק והנחיות לקופות הגמל:

לאחר מתן הנחיות ע"י העובד בחלק ב' או לחילופין במקרים בהם העובד בחר ברצף קצבה ברירת מחדל, ישלים המעסיק את מילוי חלק ג', בכפוף לתנאיו וימסור את הטופס לפקיד השומה בו מתנהל תיק הניכויים שלו.

עותק של הטופס יימסר לעובד והוא ידאג להעביר אותו לקופות – וזאת במקרים בהם למעסיק ניתנה הסמכות לחשב פטור ולהנחות את הקופות באשר לאפיון הכספים וניכוי המס, אחרת – פק"ש ינפיק אישורים לקופות ואלו ימסרו ע"י העובד.

סיכום בחירת העובד ומתן הנחיות לקופות ייעשה ע"י המעסיק בכל מקרה בו מתקיימת אחת מהחלופות שלהלן:

  • חלופה א' – במידה והעובד בחר בחלק ב' בחלופת "רצף קצבה ברירת מחדל", קופת הגמל תראה בסכומים הצבורים אצלה ככאלה שיועדו לרצף קצבה.
  • חלופה ב' – העובד העביר למעסיק את חלק ב' הכולל את בחירותיו ובנוסף כל שבעת התנאים המפורטים בטופס מתקיימים. במקרים אלו המעסיק יסכם את בחירות העובד, יבדוק את תקינותן  וינכה את סכום המס ככל הנדרש ממענקים המשולמים על ידו ו/או על ידי הקופות.

באילו מקרים נדרש לפנות לפקיד שומה?

בכל מקרה בו לא מתקיימת אף לא אחת מהחלופות שפורטו לעיל, ההנחיות למעסיק ולקופות יינתנו על ידי פקיד השומה.

על המעסיק לציין את התנאים שאינם מתקיימים כמפורט בחלופות א' או ב' ולהפנות את העובד לפקיד שומה.

הטופס החדש מרחיב את אחריות המעסיק ואת סמכויותיו בכל הקשור בחישוב הפטור ומתן הנחיות לקופות ביחס לכספי הפיצויים אשר הועמדו לרשות העובד.

נוסף על כך, האחדת טופס 161 א', מחייבת את המעסיק בתהליך משותף עם העובד – תהליך שכרוך במשאבים לא מבוטלים.

אתגרים

"שילוב כוחות" – מבנה הטופס החדש והוראותיו מחייבים שיתוף פעולה בין המעסיק לעובדיו. אחריותו של המעסיק לא מסתיימת במתן דיווחים והפניית העובד לפקיד השומה לשם ביצוע בחירותיו וקבלת אישורים, אלא מרחיבה את אחריותו וסמכויותיו בקשר לכך וקושרת בין הדברים.

"מקסימום זכויות" – ריענון הטופס החדש לאור שינויי ותיקוני חקיקה רלבנטיים כגון "רצף קצבה אוטומטי", הפקדות לרכיב פיצויים שחויבו במס בערכם הנומינאלי וכולל רווחים עד ליום הפרישה, סכומים שהומרו לקצבה טרם הפרישה.

בנוסף צמצום משמעותי בנזקים כלכליים לעובד או לשאריו העלולים להיגרם כתוצאה מחוסר הבנה והכוונה או מדיווח חלקי /לקוי של מעסיקים אודות המענקים העומדים לרשותם.

"הכנת הקרקע" – הטופס החדש תוכנן כך שיהווה תשתית לדיווחים מקוונים הן בצד המעסיק והן בצד העובד, אשר מטרתם צמצום זמני טיפול והבטחת דיווחים מהימנים ומדויקים יותר.

אנו בקבוצת שקל הטמענו תהליך עבודה ייחודי שיעביר אלינו הרבה מהבלאגן בהתמודדות עם טופס 161 החדש, בתהליך שיחסוך לכם זמן, משאבים וכסף! 

כמו תמיד, נמשיך לדאוג לעובדים שלך – הלקוחות שלנו ונכוון אותם לקבל החלטות יעילות ומתאימות.

נשמח לשמוע ממך
שדות מסומנים בכוכבית, הינם שדות חובה

    פנייתך תענה תוך 2 ימי עסקים

      פנייתך תענה תוך 2 ימי עסקים